Co to jest HTTPS i dlaczego musisz go mieć na swojej stronie www?

Adres każdej strony internetowej – także Twojej strony firmowej – zaczyna się od http:// lub https://.  HTTPS to Hypertext Transfer Protocol Secure – ważne jest tutaj ostatnie słowo „secure”, oznaczające po angielsku “bezpieczny”.

HTTPS to bezpieczne – szyfrowane – połączenie pomiędzy użytkownikiem internetu a stroną internetową. Nasz blog nie jest skierowany do osób poszukujących specjalistycznej wiedzy w zakresie działania internetu, dlatego też nie będziemy tutaj opisywać szczegółowo sposobu, w jaki przeglądarki łączą się z serwerami. Co jest ważne dla Ciebie jako osoby prowadzącej małą firmę, to że Twoja strona firmowa koniecznie powinna mieć HTTPS zamiast zwykłego HTTP.

W tej notce opowiemy Ci, dlaczego.

HTTPS a pozycjonowanie – czy to ma znaczenie?

Twoja firma ma swoją stronę internetową, ponieważ chcesz, aby jak najwięcej potencjalnych klientów dowiedziało się o Twojej ofercie, wpisując odpowiednie słowa kluczowe w wyszukiwarce. Google oficjalnie informuje, że w wynikach wyszukiwania promuje strony z HTTPS. Głównym powodem tego stanu rzeczy jest bezpieczeństwo.

Dzięki HTTPS wszystko, co wpisujesz na danej stronie internetowej –  na przykład w formularzu kontaktowym lub w danych do przelewu – jest szyfrowane, a więc znacznie lepiej zabezpieczone przed kradzieżą w sieci. To dlatego wszystkie banki, sklepy internetowe czy e-kantory zawsze mają HTTPS. Zastosowanie tego protokołu w praktyce uniemożliwia bowiem wykradzenie np. danych karty kredytowej przy zakupie.

Nie mam sklepu internetowego – czy dalej potrzebuję HTTPS?

Tak! Przede wszystkim dlatego, że jest to mile widziane przez wyszukiwarkę Google i stanowi jeden z wielu czynników wspomagających SEO – czyli pomaga w tym, aby Twoja strona znajdowała się wysoko w wynikach wyszukiwania.

Co ważne, Google co jakiś czas zmienia zasady, według których pozycjonuje pewne witryny, a ponieważ czynniki bezpieczeństwa są ważnym i coraz ważniejszym problemem w internecie, możemy się spodziewać, że prędzej czy później będzie to miało jeszcze większe znaczenie. Mówiąc najprościej – prawdopodobne jest, że Google będzie jeszcze lepiej promowało strony z HTTPS w niedalekiej przyszłości.

Bezpieczeństwo strony wpływa zarówno na pozycjonowanie, jak i na postrzeganie Twojej firmy przez Klientów

 

HTTPS a bezpieczna strona

Przeglądarki informują użytkownika, czy strona jest bezpieczna. Ostrzegają także użytkowników przed stronami, na których nie ma HTTPS – informują po prostu, czy połączenie jest bezpieczne.

Na pasku adresu może to wyglądać w taki sposób:

Zatem uruchomienie HTTPS jest ważne również w tym kontekście. W końcu zależy Ci na tym, aby potencjalni klienci odwiedzający Twoją stronę internetową mieli poczucie, że wszystko zostało wykonane jak należy, a sama strona i połączenie są bezpieczne.

To tym bardziej ważne w przypadku np. formularza kontaktowego na Twojej stronie. Przeglądarka może ostrzegać przed wpisaniem wiadomości, zostawieniem numeru telefonu czy adresu e-mail na stronie, która nie jest szyfrowana.

Pomijając nawet ryzyko kradzieży takich danych, które zawsze przecież istnieje, część Twoich potencjalnych klientów może zrezygnować z pozostawienia swoich danych, jeśli strona nie jest bezpieczna.

HTTPS szyfruje takie informacje, zapobiegając kradzieży, a jednocześnie wyświetla pożądaną informację, że strona jest bezpieczna:

Jeśli więc inwestujesz w stronę internetową, koniecznie wykonają ją w taki sposób, aby była nie tylko atrakcyjna i czytelna, ale również bezpieczna. Dlatego koniecznie jej adres powinien poprzedzać HTTPS.

0 odpowiedzi

Komentarze

Masz coś do powiedzenia?
Zapraszamy do dyskusji!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *